V posledních týdnech se čím dál častěji můžeme dočíst, že my, finanční poradci, jsme lumpové, kteří hledí jen na svůj prospěch. Naši živitelé (pojišťovny, banky, fondy a další) jsou pro nás jen dojné krávy a naši klienti jsou pouze prostředek pro nadojení co nejvyšší provize. Co na to říci? Bohužel s tím i já musím souhlasit.
Troufám si říci, že se velká většina finančních poradců na svou práci dívá jen jako na prostředek, jak si vydělat peníze, a neštítí se poškozovat své živitele i své klienty. Existuje i jeden finanční poradce, který to dotáhl tak daleko, že za svou „skvělou práci“ dostal několikamilionovou pokutu od ČNB a nakonec si i změnil jméno, aby mohl pokračovat. Nejčastější fintou, jak co nejvíce vydělat na životním pojištění, je neustálá obměna pojistek stávajících klientů. Pokud například takový poradce lump dnes získá nového dvacetiletého klienta a uzavře s ním životní pojištění, může mu za 50 let, než půjde klient do důchodu, udělat až 25 životních pojistek. Pokud mu totiž každé dva roky nabídne novou „výhodnější“ pojistku u jiné pojišťovny, dostane pokaždé novou provizi. Nemusí tak pracně hledat nové klienty a jen dojí a dojí. Tento lump tak poškozuje pojišťovnu, klienty i své kolegy, na které se pak lidé koukají skrze prsty. Nyní se o této praktice mluví především proto, že se tomu pojišťovny snaží zabránit. Tlačí na naše moudré zákonodárce, aby změnili zákon. Nebudu vás unavovat vyjmenováváním všech paragrafů nového zákona a jejich komentářem. Stačí jen říci, že pokud bude zákon schválen, bude moci lump klientovi za jeho život udělat už jen 10 nových pojistek. Tak tomu říkám změna. Lump bude dál poškozovat pojišťovny a klienty, ale méně. Takže z bláta do louže. Pro mě osobně je navíc velmi vtipné, že systém vyplácení provizí si vymyslely samotné pojišťovny, a nikdo je k tomu nenutil. Bylo to v době, kdy u nás měla skoro monopol jedna velká pojišťovna, a ty menší se potřebovaly dostat na trh. Dnes se jim následek jejich vlastní práce nelíbí a snaží se do toho zamotat státní dozor a zákony. Přitom asi všichni víme, jak u nás státní dozor funguje a jak chytré máme zákony. Podle mého názoru by stačilo, kdyby se pojišťovny domluvily a vytvořily si společný registr poradců. V něm by se rychle ukázalo, kdo svou práci dělá poctivě a kdo ne. Následně by pak lumpy vyřadily. Jednoduše by jim už nikdy žádná pojišťovna nepřijala pojistku, a lumpové by skončili. To by ovšem bylo na české poměry příliš jednoduché. A proč o tom vlastně píšu?
Rád bych se pokusil popsat, jak vypadá a jak se chová poctivý finanční poradce. Tak především by mu mělo být alespoň 43 let a měl by měřit nejméně 2 metry… To byl samozřejmě vtip… V první řadě jsem přesvědčen, že finanční poradce by měl být slušně a čistě oblečen. Já se domnívám, že oblek a kravata je povinný pracovní oděv, ale moji mladší kolegové už to tak vážně neberou. Chodí klidně jen v košili s vyhrnutými rukávy. Uznávám, že je to možná i sympatičtější, než moje kvádro. Ale na kravatě trvám! Na to, jaké má finanční poradce auto, se nemá smysl koukat. Ti, kteří začínají, mají auta starší a horší, a jakmile se jim začne dařit, splní si svůj klukovský sen a koupí si nějakou vytuněnou formuli. Když pak vidím dvacetiletého hejska s formulí, nepřipadá mi vůbec důvěryhodný, ale nakonec se může ukázat, že to je slušný kluk, který chce skutečně klientům pomáhat. Prostě si jen chtěl splnit ten sen. Ono ho to přejde… Asi… No asi nepřejde, ale to nevadí.
Pokud už s nějakým poradcem máte schůzku, všímejte si, zda se vás vůbec zeptá, co si přejete vy. Měl by se vás zeptat na vaši životní situaci a hlavně na vaše plány do budoucna. Pokud si jen vezme vaše stávající smlouvy a řekne, že se na to mrkne, tak ho rovnou vyžeňte. Správný poradce by se vás měl také zeptat, jací jste ve vztahu k riziku, jestli věříte pouze garantovaným produktům, nebo zda unesete i nějaké riziko. Správný finanční poradce vám bude klást i velmi osobní otázky. Bude ho zajímat, jaké máte příjmy, jaké máte úspory, jestli plánujete rodinu. Správný poradce by měl podle mého názoru fungovat úplně stejně jako rodinný lékař. Měl by o vás vědět skoro všechno, nesmí to nikomu říci, měl by se o vás postarat, kdykoliv budete potřebovat, a navíc by se měl občas sám ozvat a zeptat se, jestli něco nepotřebujete. Pokud vám váš poradce zavolá, že teď se objevila nová skvělá pojistka, kterou musíte mít, a že zrušíte tu starou, najděte si poradce jiného. Sice se skutečně může stát, že se taková nová a skvělá pojistka objeví, ale určitě ne pravidelně každý druhý rok. Na druhou stranu by se pojistka měla upravit vždy, když se vám změní životní situace. Změnou může být svatba, narození dítěte, hypotéka, dědictví, vyšší výplata, nižší výplata atd. Nejlepším důvodem pro změnu pojistky a vlastně pro její zrušení je podle mě výhra v loterii.
Na další chytré řeči již nemám místo, a tak na závěr veřejně slibuji, že já jsem a budu poctivý finanční poradce a jdu si to napsat na auto i na vizitky. Vyzkoušejte si mě, zkontrolujte si mě, přece lumpem nebudu!
Dalimil Peša
poctivý finanční poradce
Tel: 608 261 040
Mail: dalimil@dalimilpesa.cz
Leave a reply
You must be logged in to post a comment.