0

JAN HÝLA

Jako ptáci

Ve dnech 5. až 15. srpna nabídne Kutnohorsko další atraktivní akci pro všechny milovníky létání. Na letišti ve Zbraslavicích se uskuteční 18. Mistrovství světa v letecké akrobacii větroňů v kategoriích Unlimited a Advanced.
Aeroklub Zbraslavice je jedním z nejstarších a v současnosti jedním z pěti největších Aeroklubů v České republice. V letošním roce slaví 80 let od svého založení. Svou činností na poli sportovního, ale i soutěžního letectví patří mezi nejúspěšnější Aerokluby u nás a zvláště v posledních letech se stává významným centrem bezmotorového létání. O mistrovství světa i o létání nejen na kluzácích jsme si povídali s předsedou zbraslavického Aeroklubu Janem Hýlou.

hyla 

Je na letišti ve Zbraslavicích možnost absolvovat kurz létání na kluzácích?
Ano. Aeroklub Zbraslavice dlouhá léta zajišťuje výcvik pilotů na kluzácích i motorových letadlech. Po nedávné změně pravidel vznikly tzv. ATO letecké školy neboli Authorized Training Organisation, což znamená autorizovaná výcviková organizace. Tato letecká škola musí zajišťovat nejnáročnější požadavky na výcvik pilotů. Vede k tomu poměrně dost dlouhý proces, sestávající ze získávání jednotlivých licencí na jednotlivé kvalifikace. Aeroklub Zbraslavice od roku 2013 je ATO neboli onou autorizovanou organizací, poskytující výcvik jak v oblasti motorového, tak i plachtařského létání. Dá se říci, že v posledních letech v oblasti plachtění představuje průměrný počet frekventantů v jednom roce letecké plachtařské školy přibližně od patnácti do dvaceti žáků. To znamená, že tímto rozsahem se ATO letecká škola Aeroklubu Zbraslavice řadí k těm největším leteckým školám, a dokonce v roce 2014 byla vyhlášena nejlepší leteckou školou v rámci všeobecného letectví České republiky.

Jak vypadá výcvik na pilota bezmotorového kluzáků?
Letecká škola dělá jednak základní výcvik a pak výcvik na jednotlivých kvalifikacích, které rozšiřují tu úvodní kvalifikaci. Celý proces výcviku spočívá v tom, že se dělí na část teoretickou a na část praktickou. V teoretické části musí uchazeč zvládnout problematiku přibližně devíti oblastí, což je stavba letadel, aerodynamika, počasí a další, vedle toho souběžně s učením se té první teoretické části může zahájit výcvik „ve dvojím“, jak říkáme, tedy za účasti instruktora, kde začíná základní prvky jako zatáčky, přímý let a podobně. Potom k tomu přibírá start, přistání, létání po okruhu kolem letiště a končí navigačními nebo sólovými lety. Skutečný přelom představuje sólový let. Pamatuji, jak jsem si tehdy říkal: a teď jsi tam sám…

let_hyla

Kolik let vám bylo?
Začal jsem před šesti lety.

To znamená, že začít s létáním lze i ve vyšším věku?
Ano. Musí se složit zkouška z teorie, tedy ze všech teoretických oblastí, což je podmínka pro získání licence od Úřadu pro civilní letectví, a zkouška z praktické části leteckého výcviku pod dohledem inspektora tohoto úřadu. Následují samozřejmě ještě doplňkové požadavky jako průkaz radiotelefonisty nebo zdravotní prohlídka, což je základ. Musíte dosáhnout zdravotní způsobilosti minimálně II. stupně pro sportovní létání.

Jak je tento koníček finančně náročný?
Plachtařský i motorový výcvik se dá stihnout v průběhu několika měsíců. Pokud se k tomu uchazeč celkem hodí, během půl roku se dá stihnout od začátku až po získání licence pilota kluzáků, a stojí od 50 do 70 000 korun. Pokud děláte motorový výcvik v kategorii všeobecného letectví, je to náročnější i z pohledu finančního, protože tam se průměrná cena výcviku pohybuje od 150 000 do 180 000 korun. Záleží na tom, jak jste schopný, protože výcvik motorového letectví má několik desítek prvků a vy musíte zvládnout nejprve jeden, až pak můžete jít na další. Instruktor má právo říct: tenhle prvek budeš trénovat znova a znova, dokud tě nepošlu na další. Třeba pády, což je taková hnusárna, zpomalujete a zpomalujete, až se to letadlo začne celé třást a padat k zemi a musíte to vybrat, to se dělá často, nebo různé další prvky, záleží na instruktorovi. Existuje minimum předepsaných letů na každý prvek, ale 99 % lidí ve výcviku má víc nalétáno než minimum, protože instruktor si musí být stoprocentně jistý, že ten prvek ovládáte, než vás pustí na další. Výcvik končí navigačními lety podle mapy atd.
Takto získáte základní licenci pilota kluzáků nebo pilota motorového letadla, ale existují nástavby, což je například rozšiřovací výcvik pro létání v termice, pro létání přeletů kluzáků, u motorového létání je další licencí třeba létání v noci, já jsem si ho udělal předminulý rok, to je takový adrenalin.

Vy nelétáte na kluzácích?
Ne. Začínal jsem na ultralightech. Zajímavé je, že existují jen dvě organizace – kategorie všeobecného letectví pod Úřadem pro civilní letectví a pak Letecká amatérská asociace, která nemá nic společného s létáním na větších letadlech. Sdružuje piloty a vůbec lidi kolem ultralehkého létání, ultralehkých vírníků a tak. Když jsem se rozlétal na ultralightech, šel jsem na velká letadla.

Jste z Ledče nad Sázavou, jak jste se dostal do Zbraslavic?
Mě létání celý život přitahovalo. Po gymnáziu jsem si dal přihlášku na Vysokou školu vojenskou leteckou do Košic, ale kvůli odporu rodičů jsem ji oželel. Ovšem celou tu dobu jsem o létání přemýšlel, a když jsem si to mohl dovolit časově i finančně, jel jsem se do Zbraslavic podívat, co to znamená. Chytil mě tam jeden starší pán, instruktor, jmenoval se Jaroslav Čepek, což je tamní legenda. Za deset minut jsem s ním seděl v letadle a druhý den jsem zahájil výcvik. Za dva měsíce jsem měl papíry.

Letadla vás tedy přitahovala už od mládí?
Ano, jsem Ledečák, viděl jsem, jak letadla ze Zbraslavic často létala nad Ledčí.

Když vám nevyšla vysoká škola letecká, co jste nakonec vystudoval?
Vysokou školu chemicko-technologickou, fakultu anorganické chemie, mojí specializací je fyzikální chemie kovů a korozní inženýrství.

Mistrovství světa v akrobacii kluzáků je určitě významná záležitost. Konalo se už někdy předtím u nás?
Ne. Bylo v Polsku, Litvě, v Itálii a v dalších zemích. Letošní mistrovství světa ve Zbraslavicích je 18. ročníkem v kategorii Advanced a 6. v kategorii unlimited.
Jaký bude počet účastníků? Říkal jste něco o sedmnácti vlajkách…
Komunita pilotů na akrobatických kluzácích není velká. Například reprezentační tým České republiky má šest členů ve třídě unlimited a přibližně šest členů ve třídě advanced. V této třídě jsou trochu méně náročné prvky, unlimited představuje vrchol akrobacie. Zatím je příhlášeno 79 pilotů z 15 zemí, z toho dva ze zámoří – z Japonska a ze Spojených států, což je velmi slušná účast. Základ akrobatického létání na kluzácích tvoří Češi, Němci, Rakušané, Maďaři, Poláci a Italové. Dalšími účastníky mistrovství světa jsou letos piloti ze Švédska, Velké Británie, Rumunska, také z Ruska, což jsou většinou bývalí vojenští stíhači.
Závod je náročný především na personál kolem, protože kromě tříčlenné jury máme ještě 19 dalších rozhodčích s pomocníky, což je dohromady víc jak 22 osob, kteří vyhodnocují celý ten proces.
O kolik hostů celkem se budete starat?
O sto deset až sto dvacet, přijedou také členové Mezinárodní asociace leteckého sportu FAI.

Jaké je profesní složení pilotů?
Ze 79 startujících tvoří víc jak 40 % dopravní piloti u různých mezinárodních aerolinií. Pro ně je to takové odreagování od „leteckých autobusů“.

Jak vypadá samotná soutěž?
Program do značné míry závisí na počasí. Kdo by chtěl závod navštívit, nechť se nejdřívě podívá na webové stránky http://www.wgac2015.cz/mistrovstvi-sveta-v-letecke-akrobacii-vetronu-zbraslavice/ , kde je na úvodní stránce informace o programu. Počasí ovlivňuje, zda den je letový nebo není. Potřebujeme splnit dvě podmínky: aby byl vítr řádově do deseti metrů za sekundu a mraky výš jak 1200 – 1300 metrů. Celá akce je organizována tak, že jeden den se létá jedna kategorie, druhý den druhá kategorie. Létá se v boxu v podobě krychle o délce jeden kilometr, který je vytyčen nad letištěm. Soutěžní let probíhá tak, že kluzák je vytažen tažným letadlem do výšky 1200 – 1250 metrů. Musí být už kilometr před vstupem do soutěžního prostoru nasměrován tak, jak si to pilot přeje, musí přesně držet výšku, potom se zahlásí vstup do boxu, pilot se vypne od tažného letadla a v boxu provádí svou akrobatickou sestavu. Jako kluzák s každým prvkem klesá, s čímž musí pilot počítat.
Pokud jde o provedení akrobatické sestavy, která trvá tři až pět minut, hodnotí se celkové provedení, vyplnění boxu, ladnost provedení, ale také jednotlivé akrobatické prvky, které mají různé koeficienty obtížnosti od jedničky do desítky. Známka, daná rozhodčím, se pak násobí koeficientem obtížnosti.
Každý let je snímán na videozáznam kvůli případnému podání protestů. Velice se dbá na nepřekročení hranice boxu, protože za to se samozřejmě strhávají body. Každé letadlo je pomocí snímače GPS napojeno na počítač, což rozhodčím umožňuje v případě potřeby zobrazit si let v boxu trojrozměrně.

Z jakého místa budou návštěvníci nejlépe vidět?
To je těžké říct, protože veškeré akce se odehrávají přímo nad letištěm. Buď budete mít hlavu hodně zakloněnou, nebo se budete od lesa na lety dívat z trochu jiného úhlu. Je dobré, když se návštěvníci podívají přímo z letiště, my jim pak můžeme doporučit i další stanoviště.

Na co z programu mistrovství, které je určitě velice pohlednou akcí, byste chtěl návštěvníky pozvat?
Mistrovství trvá 11 dní. Poslední den, 15 srpna, se počítá s tím, že se dopoledne dolétá poslední disciplína. Na 18.00 je připraveno slavnostní vyhlášení vítězů, předtím bychom ovšem rádi pozvali veřejnost na ukázky leteckých sportů. Program začína ve 14.00 a potrvá do 16.30 předpokládá se účast armády s gripeny a vrtulníky, bude akrobacie na motorových letadlech i na kluzácích, předváděcí lety vítězů, účast balonářů, parašutistů, modelářů s velkými modely. Chceme tedy připravit dvou až tříhodinový program pro veřejnost v regionu jako poděkování za trpělivost a pochopení zvýšeného hluku ze startování tažných letadel.

Dušan Lapáček
Fotografie autor

Leave a reply