Uvidí-li dnešní dítě před sebou dobrou knížku a luxusní mobil, víte, po čem sáhne? Hádáte dobře – po mobilu. Ačkoli si to mnozí nechtějí připustit, toto je jeden
z velkých problémů dnešní doby. Fascinace elektronickými zařízeními a mobilními telefony může vzrůst až do podoby jakési dětské „čtenářské pologramotnosti“. Rozvoj čtení je přitom u dětí
a mládeže jednou z nejdůležitějších zkušeností, bez které se v životě neobejdou. I přes tento fakt dá většina dětí přednost čemukoli elektronickému před knihou.
Právě proto se Základní škola Žižkov rozhodla zapojit do projektu Evropské unie pro rozvoj čtenářské gramotnosti. Díky němu může vyjít vstříc dnešním trendům a spojit potřebu číst
s tendencí využívat technické vymoženosti. Škola nakoupila
v rámci projektu kromě klasických papírových knih také dvacet čteček, které budou žáci využívat při výuce.
„Čtečka je vlastně také kniha, akorát že v elektronickém vydání, což by mohlo přitáhnout více pozornosti dnešních dětí a mládeže,“ vysvětlila paní učitelka Kateřina Vyčichlová, která se projektu účastní. Škola má díky ní
k dispozici nejen čtečky, ale také vhodné elektronické knihy. „Zaměřila jsem se zejména na články, týkající se výuky, například dějepisu, a také na některé modernější knihy,“ přiblížila obsah čtecích zařízení.
Čtečky by měly být oficiálně používány jako běžná pomůcka při vyučování. Dostupné budou výhledově také k zapůjčení třeba na přestávku.
Zda budou mít čtečky knih
u žáků úspěch a jestli inspirují děti více ke čtení než klasické vázané knihy, zatím nelze usuzovat. Kouzlu čteček však podlehlo již mnoho dospělých. Je tedy možné, že v jejich šlépějích půjdou
i děti.
Josef Stanislav Treml, IX. C, ZŠ Žižkov, Kutná Hora
Leave a reply
You must be logged in to post a comment.