0

Na veselou notu s Lazebníkem sevillským

Fenomenální komponista italské provenience Gioachino Rossini (1792 – 1868) započal svou tvůrčí kariéru v pouhých 18 letech! V pomyslné umělecké dílně vzniká v průběhu let celkem 40 opusů, mezi nimiž lze objevit vpravdě nadčasové hudební skvosty. Zástupně jmenuji alespoň opery: Italka v Alžíru (1813), Tancredi (1813),Turek v Itálii (1814), Othelo (1816), Popelka (1817), Straka zlodějka (1817), Semiramide (1823), Vilém Tell (1829). Ovšem publikem i dnes navýsost preferovaná partitura je nadepsána titulem Il Barbiere di Seviglia (Lazebník sevillský), jehož už samotná premiéra (20. února 1816, Řím) zřetelně předjímala zcela výjimečnou oblibu, která toto dílo doprovází v neumenšené intenzitě až do současnosti. Skladatelovo originální pojetí tzv. buffo opery vyvěrá z bohaté tradice, v níž je preferována technika bel canto ve své nejprůzračnější podobě. Synonymem Rossiniho tvorby je prioritně neokázalý lidový temperament, specificky modulovaný hudební akcent, precizně koncipované osnovy jednotlivých postav, rozjásaná až rozpustilá nevázanost či optimisticky vyladěný humor, který osvobozujícím impulzem odvádí posluchače od stresové agresivity všedního dne.
V programu našich pravidelných operních večerů prožíváme vesměs tragiku životních peripetií dramaticky osnovaných oper. Domnívám se proto, že uvítáme pohodově odlehčenou dějovou koncepci, kterou nám právě G. Rossini nabízí. Ve čtvrtek 30. dubna 2015 od 17. 00 si již tradičně v příjemném prostředí salonku kutnohorského hotelu U Kata prostřednictvím velkoplošné DVD projekce zpřístupníme Rossiniho Lazebníka sevillského v exkluzivním vokálním provedení, v němž dominují pěvci Raul Giménez (Il Conte d‘ Almaviva), Anna Bonitatibus (Rosina), Leo Nucc (Figaro), Riccardo Zanellato (Basilio). Za dirigentský pultík Teatr o Regio di Palma se v roce 2005 postavil Maurizio Barbacini.
Věřím, že opětovně prožijeme hřejivý duchovní zážitek.

Karel Bican

Leave a reply