0

Poctivý finanční poradce 2. díl

O víkendu jsem se zúčastnil desátého ročníku Memoriálu Sváti Pulce. Memoriál se koná na počest slavného českého horolezce Sváti Pulce, který sedmkrát zdolal Milešovku. Po osmé se mu to nepovedlo, neboť při osmém výstupu spadl na hlavu. Já jsem zřejmě spadl na hlavu již někdy předtím, neboť sedmkrát jsem to skutečně nemohl nedokázat, a za pět výstupů a sestupů jsem obdržel „pouze“ titul „Pulec žena“. Kolegové „horolezci“ se mi na Memoriálu posmívali, že jsem na hlavu spadl zřejmě vícekrát. Jak jinak si totiž vysvětlit slovní spojení „poctivý finanční poradce“, které mám pod svým jménem už i na autě.

Jak jsem vám minule slíbil. Memoriál navštívili i doktoři a inženýři Hraběta, Kotek, Svěrák, Reidinger, Rumlena a Weigel z Divadla Járy Cimrmana. Doktor inženýr Jan Svěrák mi řekl, že má vnuka stejně vysokého jako jsem já a že ten se také často do hlavy udeří… Všichni se tedy shodli, že jsem padlej na hlavu. Můžu s tím prý nesouhlasit, můžu proti tomu i protestovat, ale to je tak jediné, co
s tím můžu dělat. Přesto všechno jsem přesvědčen, že bych mohl s přiměřeným úsilím navázat na minulé téma o (ne)poctivých poradcích.
V následujících řádcích se tedy pokusím popsat, co všechno může způsobit nepoctivý poradce, který každé dva roky „přetáčí“ pojistné smlouvy životního pojištění. Přetáčení smlouvy je to, když vám váš poradce každé dva roky nabídne novou smlouvu. Většinou to vysvětluje tím, že je to pro vás výhodnější. To může být skutečně pravda. Občas nějaká pojišťovna skutečně vymyslí něco tak dobrého, že i já v tom případě novou pojistku svým klientům zkouším namodelovat, a pokud se ukáže, že to dává smysl, pak ji také klientům nabídnu. Dalším pádným důvodem je jakákoliv důležitá změna v životě klienta. Touto změnou může být svatba, narození dítěte, hypotéka, dědictví, vyšší výplata, nižší výplata atd. Pokud je však změna pojistky motivována pouze provizí pro poradce, je to pochopitelně špatně.
Aby vám mohl poradce nabídnout novou pojistku, musí si k tomu vymyslet nějaký pádný důvod. Tím důvodem je většinou cena. Snížit cenu životní pojistky a nepoškodit klienta není vůbec snadné. Čím je totiž klient starší, tím má novou pojistku dražší. Pojišťovny sice průběžně jemně zlevňují některé typy pojistek, ale to nestačí. V poslední době pojišťovny přidávají do své nabídky životní pojištění s klesající pojistnou částkou. To je asi jediné, co schvaluji, a pokud je to pro mé klienty vhodné, tak jim to i nabízím. O tomto pojištění napíšu příště.V ostatních případech si musí poradce pomoci různými fintami. Většinou jsou poradci perfektně proškoleni od svých nadřízených a mají dokonalé scénáře, jak klienty přesvědčit. Poradci argumentují lepšími pojistnými podmínkami, zastaralostí smluv, lepší pojišťovnou apod. Často také nabízejí umně vykonstruované pojistné balíčky, ve kterých je naplácáno několik dobře vypadajících, ale zbytečných pojištění za skvělou cenu. Výsledkem je dort od pejska a kočičky.
A co tedy může změna pojistky způsobit? Často poradce zlevní pojistku tak, že pojištění smrti z jakýchkoliv příčin změní na pouhou smrt úrazem a nebo ještě hůře na smrt následkem automobilové nehody. Statistiky si nechám na jindy, ale většina z vás asi tuší, že to není dobře. Další fintou je nabídka levnější pojišťovny. Například pojištění pracovní neschopnosti, které je jedno z nejdůležitějších pojištění a skoro nikdo ho nemá, takto zlevnit jde. Je to ovšem za cenu toho, že nesmíte marodit se zády, nesmí se vám stát úraz v práci apod. Takto to totiž jedna pojišťovna má nastavené. Levná pojistka se spoustou výluk asi nebude to, co byste chtěli. Často používanou kličkou je také zkrácení doby pojištění. Pojištění se sice zlevní, ale najednou je klient v padesáti letech bez pojištění, a pokud měl mezitím nějaké vážné zdravotní problémy, tak už ho třeba žádná pojišťovna nepojistí. Tento způsob zlevnění pojistky se dá důvodně použít, pokud klienta pojišťuji kvůli krytí hypotéky, ale jinak jen s velkou opatrností.
Nyní již jen krátce, ale velmi vážně. Při změně pojistky se s největší pravděpodobností stane, že nějaký čas nebudete pojištěni. Málokterý poradce vás totiž upozorní, že stará a nová pojistka by se správně měly nejlépe 2-3 měsíce překrývat. Neřekne vám to, protože tím by se to jeho „zlevnění“ docela prodražilo. Například právě u pojištění pracovní neschopnosti vám nová pojistka začne platit až 2-3 měsíce od uzavření této pojistky. Tímto se totiž pojišťovny celkem logicky chrání proti pojistným podvodům. Takže pozor na zlevňování a přetáčení smluv. Mohli byste toho velmi litovat. Na závěr bych rád vzdal hold těm, kteří dnes ve smyslu rčení zloděj křičí : „Chyťte zloděje!“ nejvíce bojují proti přetáčení smluv. Ano, jsou to ty samé pojišťovny, které v devadesátých letech uzavřely s klienty smlouvy s garantovaným zhodnocením třeba 6 % ročně, a když po čase zjistily, že jim to nějak nevychází, vynalezly přetáčení smluv. Jejich proškolení zaměstnanci obcházeli klienty a pod různými záminkami jim rušili staré smlouvy a uzavírali nové se zhodnocením 2 %. Tento detail ovšem klientovi, většinou omylem, zapomněli sdělit.
Dalimil Peša
poctivý finanční poradce
Tel: 608 261 040
E-mail: dalimil@dalimilpesa.cz

Leave a reply